2016年12月16日星期五

Klang story巴生与巴生河的故事——巴生的起源从河开始

巴生河将巴生区分成巴生北区与巴生南区,而锡矿造就巴生。
在14到20世纪,Mandailing人的后裔已经在巴生河流域开采锡矿,而巴生是锡矿转运的枢纽,更是等待输送的地点,作为一个汇合的地点,许多锡矿都需要经过这里统计后再送到巴生港口。

经历了500年,巴生河特别是其地理形状出现许多变化,巴生战争和英国的殖民统治是见证巴生河两大事件。巴生的起源从河开始,在周遭都是原始森林,马六甲王朝时代只有河旁与沿海有人居住,其他地区必须依靠船只进入,所以巴生河流扮演重要角色。

在成为瑞天咸港之前,巴生港口也称呼为瓜拉Klang。

在马六甲王朝时代,当时的酋长敦霹雳会要求在河边燃起火把,方便辨认敌人与船只的进出。

"Sejarah panjang Sungai Klang'

Menurut Pengkaji Sejarah Selangor, Faisal Surani, Sungai Klang memisahkan bandar Klang kepada dua bahagian iaitu Klang Utara dan Klang Selatan. Hasil utama di sekitar lembangan sungai ini adalah bijih timah yang diusahakan sejak awal abad ke-14 sehingga ke abad 20.
“Malah pada abad ke-19, Sungai Klang merupakan kawasan perlombongan utama bijih timah dengan pengeluaran sebanyak 2,000 pikul setahun ketika itu. Orang keturunan Mandailing yang banyak mengusahakan bijih timah di sini kerana mereka memang amat terkenal sebagai pelombong yang mahir,” katanya kepada S2.
Faisal berkata, peranan Sungai Klang sudah wujud begitu lama sehingga ia menjadi pusat penempatan, pengangkutan dan perhubung

an kepada manusia daripada generasi ke generasi seterusnya. Sehingga hari ini sungai itu masih lagi mempunyai kepentingan kepada masyarakat Selangor.
Katanya, peredaran zaman telah menyaksikan banyak perubahan berlaku terhadap Sungai Klang terutama bentuk geografinya. Menurutnya, aliran Sungai Klang sudah tidak sama kerana berubah sejak 500 tahun lalu.
“Contohnya di dalam bandar raya Kuala Lumpur sendiri, aliran Sungai Klang yang ada pada hari ini sebenarnya sudah diubah mungkin pada zaman Perang Klang dan zaman penjajahan British dahulu ekoran aktiviti perlombongan,” katanya.
Menurutnya, ada antara jalan-jalan di dalam bandar raya Kuala Lumpur dahulunya merupakan aliran dari Sungai Klang itu sendiri.

more story:http://m.utusan.com.my/rencana/sejarah-panjang-sungai-klang-1.131773

没有评论:

发表评论